بازار مسکن در کشور ما همیشه جزو بازارهایی است که جذابیتهای خاص خودش را داشته، ایرانی ها همواره برای حفاظت از ارزش پول خود مسکن را سپر مناسبی می دانند اما بازار مسکن هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر دوران روکود و رونق را دائما تجربه می کند و در این فراز و نشیبها این هنر بازاریابی است که باز هم اهمیت خود را نشان می دهد . در این یاداشت به نکاتی اشاره خواهیم کرد که مشاورین املاک می توانند در فروش خانه ها به کار ببرند و بتوانند در این رکود بازار مسکن گامی برای بقای خود بردارند.
کارت ویزیت ندهید ، اطلاعات مشتری را بگیرید
بسیاری از مشاورین املاک قدر مشتریانی را که به آنها مراجعه میکنند نمیدانند، اتفاقی که معمولا رخ میدهد این است که وقتی خانه ای متناسب با خواستههای مشتری ندارند بیشترین لطفی که در حق مشتری میکنند این است که کارت ویزیت خود را به مشتری میدهند و از او میخواهند که بعدا تماس بگیرد، این بدترین کاری است که می توان انجام داد.
شما باید به هر فرد مراجعه کننده به چشم مشتری قطعی خود بنگرید و از او اطلاعات تماسی لازم را بگیرید و به او قول دهید که تمام تلاش خود را برای پیدا کردن خانه مورد علاقه او خواهید کرد و البته باید واقعا این تلاش را بکنید، این کار حس اهمیت داشتن را به مشتری القا میکند و موجب اطمینان میشود و احتمال معامله را افزایش میدهد.
دروغ نگویید
روند بازدید از یک ملک چیزی است که مهمترین بخش از فرایند فروش یک خانه است، اگر آنچه که شما قبل از بازدید تعریف میکنید با آنچه که مشتری هنگام بازدید میبیند تفاوت داشته باشد، مشتری اعتماد خود را از دست خواهد داد . یزرگنمایی نکات مثبت ملک چیز بدی نیست اما بیان نکات غیر واقعی را زیبا جلوه دادن یک بدی ، می تواند سمی مهلک باشد در مسیر بازاریابی شما برای یک ملک ، به عبارتی همانگونه که در یاداشت چگونه یک مشاور املاک مورد اطمینان باشیم؟ هم گفته شد دروغ به مشتری می تواند اعتبار شما را در بین مشتریان کاهش و کسادی برای شما به بار بیاورد
از تکنولوژی عقب نمانید
عکاسی حرفهای، اینترنت، و اپلیکیشن ها میتوانند کمک زیادی به شما بکنند، از خانهها عکاسی کنید، زیبایی ها را به رخ بکشید و آنها را در یک تبلت ذخیره کنید و هنگام مراجعه مشتری به او نشان دهید، قدرت تاثیرگذاری تصاویر به قدری است که موجب ترغیب مشتری خواهد شد. این تصاویر را به همراه مشخصات ملک میتوانید در یک وب سایت منتشر کنید و با مشاوره یک آژانس تبلیغات اینترنتی از تکنیک های تبلیغاتی و بازاریابی اینترنتی بهره ببرید. برای بحث « مشاورین املاک و رکود بازار » این یک عامل از همه مولفه های دیگر بیشتر تاثیرگذار خواهد بود
از روش های اطلاع رسانی متفاوت تر استفاده کنید
یکی از روش هایی که در ایران چندان مرسوم نشده ولی می توان استفاده کرد نصب اعلامیه های فروش بر روی درب منازل است، .می توانید با نصب اطلاعیه و درج شماره تماس خودتان روی درب منازل عابرین را از فروش آن خانه مطلع کنید. البته این روش برای آپارتمان ها به سختی قابل اجرا است اما موارددیگر ملکی چون مغازه و باغ و .. به راحتی می توان این کار را انجام داد
فرصتی را فراهم کنید تا مردم به راحتی از خانه بازدید کنند علی رغم رشد تکنولوژی که شما را قادر می کند با کیفیت ترین تصاویر را از یک ملک به مشتری نمایش دهید اما مردم دوست دارند موردی که معرفی می کنید را بازدید و لمس کنند.
خانه ها را قبل از ورود مشتری آماده کنید
اگر به خاطر داشته باشید قبلا در یاداشتی با عنوان فروش فوری ملک نکاتی را در این زمینه بیان کرده بودیم ،تاکید می کنیم آنچه که شما می خواهید بفروشید خانه است، از فروشندگانی که موارد خودرا برای فروش یا اجاره به شما می سپارند بخواهید تا می توانند به ظاهر خانه ها برسند، نباید هیچ کجای خانه دچار عیب و نقص باشد و یا پروژه تعمیراتی ناقصی در خانه باشد، ظاهر خانه مثل بسته بندی عمل میکند، هر چه بسته بندی شیکتر و جذابتر باشد، احتمال خرید یا اجاره هم بیشتر است. اگر خانه نیازی به تعمیرات دارد حتما این تعمیرات را انجام داده باشند.
به فروشندگان یا اجاره دهندگان توصیه کنید لوازم به درد نخور را دور بریزند، هر چه خانه خالی تر باشد دلبازتر دیده می شود و خانه های دلباز مشتری بیشتری دارند.
بعد از بازدید از مشتریان نظر خواهی کنید و بپرسید که چرا خانه را نپسندید، این نکات را یادداشت کنید و سعی کنید آنها را رفع کنید.
جذابیت خانه را افزایش دهید
بعضی قسمت های خانه ها وجود دارد که اندکی تغییر در آنها می تواند جذابیت خانه را چند برابر کند، آشپزخانه، حمام و دستشویی از جمله قسمت های مهم خانه هستند که می توان زیباییهای زیادی در آنها گنجانید، با یک آینه زیبا یا استیکرهای جذاب، تعویض شیرهای آب و یا حتی یک رنگ آمیزی ساده و یا چند گل و گیاه معطر میتواند جذابیت را افزایش داد. هرچند اینها چیزی نیست که ربطی به مشاورین املاک داشته باشد اما به عنوان یک مشاور املاک می توانیم این توصیه ها را به مالکین داشته باشیم
شبکه سازی کنید
سعی کنید با مشاورین مسکن دیگر محلهها ارتباطات نزدیک و توافقاتی ایجاد کنید و از موجودی های آنها مطلع باشید، این همکاری ها میتواند در پیدا کردن خانه های مناسب برای مشتریانتان به شما کمک کند.این کار یک سود سه طرفه است : هم شما، هم مشتری و هم همکار شما . مشاورین املاک و رکود بازار دو ترکیبی که درمقابل شبکه سازی بسیار ضعیف خواهدبود.
امیدواریم که خواندن این مقاله کوتاه گامی باشدهرچندکوتاه در جهت رونق کسب و کار مشاورین املاکی که مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر رکود بازار مسکن موجب دغدغه شان شده است و نهایتا هم این که قطعا نظرات شما چراغ پیش روی ما برای ادامه خواهد بود پس حتما ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید و همچنین اگر سوالی دارید که پاسخ آن را با خواندن این مقاله نگرفته اید می توانید در صفحه اول سایت باما درمیان بگذارید تا توسط کارشناسان تیم یک دو سه پاسخ داده شده و از طریق پیامک به شما اطلاع داده شود یا می توانید اپلیکیشن یک دو سه را رایگان دانلود کنید
بنیانگذار تیم یک دو سه
کارشناس مسکن ، مشاور حوزه املاک
۰ نظر