مقالات مرتبط

مقالاتی که فکر میکنیم می توانند دیدگاه شما نسبت به موضوع ملک را عوض کنند

مستاجر پررو و مرحوم بروسلی

سپتامبر 13, 2022 | آموزش, آموزش حقوقی, مشاور املاک, ویژه | ۰ نظر

مستاجر پررو و مرحوم بروسلی

کلیشه فیلمهای ایرانی در مورد صاحبخانه ها این است که آنها مردمانی دیکتاتور مآبند که به سان عقابی تیزچشم، سر بزنگاه بالای سر مستاجر بخت برگشته حاضر گشته و با چهره ای درهم کشیده و لحنی گزنده، از او مطالبه اجاره بها می نمایند و اگر مستاجر پررو بازی درآورده و از پرداخت پول امتناع نماید و یا از سر نداری نتواند پولی پرداخت نماید، او را به ریختن اسباب و اثاثیه اش در کوچه تهدید می نمایند! ربط مستاجر پررو و مرحوم بروسلی چیست؟

 

شاید تهدید مورد اشاره در این کلیشه به نظر مسخره و علمی تخیلی بیاید ولی بارها دیده شده است که بعضی افراد که هیکل میزانی داشته و به زور بازویشان مینازند، واقعا هم این کار را انجام داده و چونان مرحوم بروسلی کیهاپی کشیده (کیهاپ همان صدای قودایی که آن مرحوم حین کتک زدن جوانان شرور چینی از خودش درمی آورد) و جفت پا وارد خانه مستاجر می گردند و چه بسا با قمه طلب نفس کش نموده، اسباب و اثاثی شکسته و کتک مفصلی هم به مستاجر بزنند.

 

آیا فکر می کنید عدم پرداخت سر موعد اجاره بها از طرف یک مستاجر پررو و یا بی پول، ما را مستحق ورود به خانه و ریختن اثاثیه اش در کوچه می نماید؟ و یا اگر مستاجر اجازه ندهد خانه را به مشتری خرید خانه و یا مستاجر جدید نشان بدهیم، آیا میتوانیم سر خود کلید انداخته و وارد خانه شویم؟

 

جواب سر راست این است که هیچ فردی، حتی صاحبخانه که مالک خانه است، حق ندارد بدون اجازه سرش را پایین انداخته و وارد حریم خصوصی مستاجر شود و اگر اینکار را انجام دهد، مستاجر می تواند از او شکایت نماید که در این مورد محکومیت کیفری هم دور از انتظار نیست.

 

برای ورود به خانه اجاره داده شده، باید از مستاجر اجازه داشت و اگر بدون اجازه و در غیاب مستاجر و یا به زور وارد خانه مستاجر شوید، مطابق ماده های ۶۹۱ و ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم «ورود به عنف» شده اید:

 

ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی:« هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است، اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه‌ نبوده ولی بعد از اخطار متصرّف به قهر و غلبه مانده باشد، علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌ شود. هر گاه مرتکبین ‌دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد»

 

ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی:« هر کس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود، به مجازات از شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و در صورتی‌ که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا شش سال محکوم می ‌شوند»

 

توضیح مختصری بر اصطلاحات این ماده های قانونی لازم است و آن اینکه عبارت “قهر و غلبه” به معنی استفاده از زور و خشونت است نه اینکه حین ورود به خانه با مستاجر قهر نموده و دوستیمان را با او انکار نماییم!. ضمنا لازم به ذکر است سلاح مورد اشاره در این ماده، شامل هر نوع اسلحه گرم مثل تفنگ و یا سرد مثل چاقو و قمه و … است.

 

با توجه به این دو ماده قانونی، صاحبخانه و بقیه افراد که هیچ، حتی اگر یک ضابط قضایی مانند مامور نیروی انتظامی هم  بدون اجازه و یا حکم قضایی وارد خانه مستاجر شود، مجرم بوده و مستحق کیفر و مجازات خواهد بود.

 

ناگفته نماند اگر یاد مبارزات حماسی و پر شور مرحوم بروسلی افتاده و از باب درس عبرتی برای سایر مستاجرین، مشت و لگدی هم حواله مستاجرتان کردید، علاوه بر اینکه مرتکب جرم «ورود به عنف» شده اید، مرتکب جرم «ضرب و شتم» هم شده اید و باید از این بابت هم به زندان تشریف برده و یک دل سیر آب خنک بخورید. دیه ایشان را هم که دندتان نرم باید بدهید، چرا که دیه را برعکس مهریه، هم می دهند و هم می گیرند!

 

حال اگر بلانسبت مستاجرین با آبرو، مستاجری رویش را زیاد  کرده و اجاره بها را نمی پردازد، یا اینکه موعد اجاره اش تمام شده و تخلیه نمی کند، یا اجازه بازدید خانه را به مشتری خرید خانه یا مستاجر جدید نمی دهد تکلیف چیست؟ بگذاریم همینطور نیشش را تا بناگوش باز نموده و به ریش ما بخندد؟

 

در اینگونه موارد به صاحبخانه های محترم توصیه می شود در ابتدا به کمک مشاور املاک موضوع را با ریش سفیدی و مذاکره حل و فصل نمایند و اگر میسر نشد باید به تناسب مورد از طریق شورای حل اختلاف، دادگاه و دادسرا اقدام نموده و به حق خودشان برسند، و اگر مشتاق هستید بدانید که دقیقا چه اقداماتی باید انجام دهید، یادداشتهای بعدی ما را دنبال کنید.

 

حتما بعد از مطالعه این یاداشت ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید و همچنین اگر سوالی دارید که پاسخ آن را با خواندن این یاداشت نگرفته اید می توانید در صفحه اول سایت با ما درمیان بگذارید تا توسط کارشناسان تیم یک دو سه پاسخ داده شده و از طریق پیامک به شما اطلاع داده شود یا می توانید اپلیکیشن یک دو سه را رایگان دانلود کنید و به صورت تلفنی با کارشناسان ملکی و حقوقی در ارتباط باشید.

 

سخاوت سلیمی

بنیانگذار تیم یک دو سه

کارشناس مسکن ، مشاور حوزه املاک

 

 

کتاب‌های ضروری برای مشاورین‌املاک

 

 

اشتراک گذاری

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

اختلاف متراژ در پیش فروش

اختلاف متراژ در پیش فروش

اختلاف متراژ در پیش فروش در قسمت سوالات حقوقی و ملکی یک دو سه دوستی از شهر همدان از ما پرسیده اند که :آپارتمانی را که پیش خرید کرده بودم قبل از تکمیل فروختم، حتی کسی که از من خریده بود هم فروخته است! الان موقع سند زدن ۱۵ متر بیشتر از متراژ قید شده در قولنامه شده است ،...

حق کمیسیون بیشتر بگیریم اما چطور؟

حق کمیسیون بیشتر بگیریم اما چطور؟ درشرایطی که کار بر روی بعضی از فایل‌های ملکی بعضا هفته‌ها زمان می‌برد وقتی به حق کمیسیون دو سه میلیونی ختم شود زجرآور هم می‌شود. مشاورین املاک قانونا نمی‌توانند حق کمیسیون بیشتر از نرخنامه بگیرند اما این بدان معنی نیست که هیچ راهی...

نحوه قراداد نویسی املاک موروثی

املاک موروثی و نکات ضروری برای آن اگر مشاور املاک هستید و تصمیم گرفته اید که در این شغل باقی بمانید لازم است دانش قرارداد نویسی خود را افزایش دهید یکی از مواردی که در این خصوص مهم است نکات قرارداد نویسی املاک ورثه ای است . این سه رکن را در کلیپ زیر ببینید!  ...

چه کنم وقتی مستاجر من ادای لئوناردو دی کاپریو را در می آورد؟

چه کنم وقتی مستاجر من ادای لئوناردو دی کاپریو را در می آورد؟

 بدیهی است که همه مستاجرین انسانهای شریف و آبروداری هستند ولی گاه در مواقع بسیار نادری پیش می آید که مستاجری کلا پرداخت اجاره بها را در شمول وظایف خود ندیده …

قابلیت‌های یک دو سه

اگر جزو افرادی هستید که یک دو سه ملک را فقط به خاطر محاسبه حق کمیسیون آن استفاده می کنید نگاهی به کلیپ زیر داشته باشید و با دیگر قابلیت‌ها و خدمات رایگان آن آشنا شوید و از آن استفاده نمایید.     قابلیت‌های یک دو سه: مشاوره های تخصصی با استفاده از اپلیکیشن...

حق کمیسیون مشاورین املاک کم است؟

حق کمیسیون مشاورین املاک کم است؟ به عنوان یک مشاور املاک فکر می کنید میزان حق کمیسیون مشاورین املاک کم است؟! علی رغم اینکه در بعضی از شهرهای بزرگ مشکل حق کمیسیون کم، با قراردادهای کارگزاری و جعاله حل شده است اما هنوز در شهرهای کوچک پایین این مشکل به صورت جدی مطرح است؟...