مقالات مرتبط

مقالاتی که فکر میکنیم می توانند دیدگاه شما نسبت به موضوع ملک را عوض کنند

سامانه ملی املاک و قطع یارانه ها؟!

آوریل 10, 2021 | خرید مسکن, قوانین, مشاور املاک, ویژه | ۶ نظرات

سامانه ملی املاک و اسکان کشور و قطع یارانه ها، داستان چیست؟!

این روزها شنیده ها حاکی از این است که سامانه ای با عنوان سامانه ملی املاک و اسکان کشور راه اندازی شده است و بنا به گفته ها به قصد شناسایی خانه های خالی و دریافت مالیات از مالکان آنهاست ، هرچند آقای محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی درگفتگو با ایسنا گفته است که هدف از این سامانه صرفا مالیات نیست بلکه برنامه اصلی، شناسایی اوضاع سکونتی خانوارها برای برنامه ریزی های حوزه مسکن است اما بعید به نظر میرسد با توجه به روندی که دولت برای تامین بودجه در پیش گرفته هدف دیگری نیز پشت این طرح باشد.

 

ما در تیم یک دو سه موضوع را به طور مختصر بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که لازم است این موضوع را با همکارانمان نیز به اشتراک بگذاریم زیرا از آنجایی که تصمیم های مدیریتی کشور همیشه با نقص هایی همراه است احتمالا این موضوع چالش هایی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد و آنها را به فکر چاره خواهد انداخت ،از این رو ابتدا نگاهی می اندازیم به رسالت ادعایی این سامانه و در انتها نیز پیشنهادی را برای همکاران خواهیم داشت.

 

 

مطابق قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۵ آذرماه ۱۳۹۹ :

هرواحدمسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزارنفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

 

واحدهای نوساز پس از دوازده ماه و درطرح (پروژه) های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گوهی اتمام عملیات ساختمانی (موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱/۰۴/۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن) مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.( ماده ۵۴ مکرر اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم)

 

مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر ظرف مدت دوماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، درسامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، براساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می شود.( جزء (۱) تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم)

 

پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود ازقبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند. همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند.( جزء(۷) تبصره ۸ ماده ۱۶۹ اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم)

 

ثبت وضیعت اسکان در سامانه ملی املاک و اسکان از طریق این سایت https://amlak.mrud.ir انجام خواهد شد و با توجه به ضمانت های اجرایی سفت و سختی که در راستای اجرای این قانون در نظر گرفته شده به احتمال زیاد این طرح پیش خواهد رفت اما طبیعتا شهروندان هم دست بسته نخواهند نشست و به فکر چاره خواهند بود.

پیشنهادی که به مشاورین املاک داریم این است آستین های خود را برای نوشتن قراردادهای صوری بالا بزنند به امید این که بی بهره از این تصمیم گیری های مقطعی و بعضا اشتباه نمانند.

 

و نهایتا هم این که قطعا نظرات شما چراغ پیش روی ما برای ادامه خواهد بود پس حتما بعد از مطالعه این یاداشت ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید و همچنین اگر سوالی دارید که پاسخ آن را با خواندن این مقاله (چند توصیه برای مشاوران املاک تازه کار) نگرفته اید می توانید در صفحه اول سایت باما درمیان بگذارید تا توسط کارشناسان تیم یک دو سه پاسخ داده شده و از طریق پیامک به شما اطلاع داده شود یا می توانید اپلیکیشن یک دو سه را رایگان دانلود کنید و به صورت تلفنی با کارشناسان ملکی و حقوقی در ارتباط باشید.

 

 

سخاوت سلیمی

بنیانگذار تیم یک دو سه

کارشناس مسکن ، مشاور حوزه املاک

 

 

محاسبه حق کمیسیون

 

 

 

 

اشتراک گذاری

۶ دیدگاه ها

  1. مهدی

    سلام،عرض ادب و وقت بخیر
    سوالی که در اینخصوص برای بنده پیش اومده اینه که فرض کنید مالکی میخواد در راستای همین خوداظهاری و برای فرار از عواقب عدم انجام اینکار،،،واحد خودش رو به فرزندانش اجاره بده،در اینصورت آیا اولا باید حتما قرارداد در دفاتر املاک تنظیم بشه و ثانیاً قرارداد باید کد رهگیری داشته باشه یا نه؟؟؟

    پاسخ
    • سخاوت سلیمی

      با سلام و احترام
      امکان واگزاری ملک به فرزندان وجود داره به شرطی که قرارداد بین دو طرف به صورت رسمی و با درج کد رهگیری تحریر بشه

      پاسخ
    • ثبت نام نکنید

      مردم همگی متحد شن و ثبت نام نکنن هیچ بلایی سره هیچکسی نمیتونن بیارن
      بنده در مرکز شهر همدان کافی نت دارم و تا به امروز یک نفرو هم ثبت نام نکردم و مراجعه کننده نداشتم
      یکی دو نفر هم اومدن که آخر کد ملیاشون نمیخورد به زمانبندی
      بقیه همکارام در سر تا سر ایران هم آمار دارم و اونا هم دقیقا وضعیتشون مشابه منه

      پاسخ
  2. م،ص

    آیا کسی که اجاره نامه نوشته جهت وام ودیعه مسکن مشمول چنین مالیاتی هست

    پاسخ
    • سخاوت سلیمی

      سلام
      هر درآمدی مشمول مالیات می شود.

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

اختلاف متراژ در پیش فروش

اختلاف متراژ در پیش فروش

اختلاف متراژ در پیش فروش در قسمت سوالات حقوقی و ملکی یک دو سه دوستی از شهر همدان از ما پرسیده اند که :آپارتمانی را که پیش خرید کرده بودم قبل از تکمیل فروختم، حتی کسی که از من خریده بود هم فروخته است! الان موقع سند زدن ۱۵ متر بیشتر از متراژ قید شده در قولنامه شده است ،...

حق کمیسیون بیشتر بگیریم اما چطور؟

حق کمیسیون بیشتر بگیریم اما چطور؟ درشرایطی که کار بر روی بعضی از فایل‌های ملکی بعضا هفته‌ها زمان می‌برد وقتی به حق کمیسیون دو سه میلیونی ختم شود زجرآور هم می‌شود. مشاورین املاک قانونا نمی‌توانند حق کمیسیون بیشتر از نرخنامه بگیرند اما این بدان معنی نیست که هیچ راهی...

نحوه قراداد نویسی املاک موروثی

املاک موروثی و نکات ضروری برای آن اگر مشاور املاک هستید و تصمیم گرفته اید که در این شغل باقی بمانید لازم است دانش قرارداد نویسی خود را افزایش دهید یکی از مواردی که در این خصوص مهم است نکات قرارداد نویسی املاک ورثه ای است . این سه رکن را در کلیپ زیر ببینید!  ...

چه کنم وقتی مستاجر من ادای لئوناردو دی کاپریو را در می آورد؟

چه کنم وقتی مستاجر من ادای لئوناردو دی کاپریو را در می آورد؟

 بدیهی است که همه مستاجرین انسانهای شریف و آبروداری هستند ولی گاه در مواقع بسیار نادری پیش می آید که مستاجری کلا پرداخت اجاره بها را در شمول وظایف خود ندیده …

قابلیت‌های یک دو سه

اگر جزو افرادی هستید که یک دو سه ملک را فقط به خاطر محاسبه حق کمیسیون آن استفاده می کنید نگاهی به کلیپ زیر داشته باشید و با دیگر قابلیت‌ها و خدمات رایگان آن آشنا شوید و از آن استفاده نمایید.     قابلیت‌های یک دو سه: مشاوره های تخصصی با استفاده از اپلیکیشن...