مقالات مرتبط

مقالاتی که فکر میکنیم می توانند دیدگاه شما نسبت به موضوع ملک را عوض کنند

سوالات حقوقی و ملکی کاربران یک دو سه

مارس 14, 2020 | آموزش حقوقی, قوانین, مشاور املاک, ویژه | ۰ نظر

سوالات حقوقی و ملکی کاربران یک دو سه

در این قسمت سوالات حقوقی و ملکی که شما مطرح می کنید پاسخ داده خواهند شد درصورتی که سوالات حقوقی و ملکی داشته باشید می توانید آن را در قسمت مربوطه در صفحه اول مطرح نمایید تا پاسخ آن در سریع ترین زمان توسط همکاران متخصص مان داده شده و از طریق پیامک به شما اطلاع داده شود و اما سوالات کاربرانمان

 

من مشاور املاکی در کرمانشاه هستم میخواستم ببینم در اجاره املاک ورثه ای نام چه کسی را باید به جای موجر نوشت؟

آنچه در حال حاضر در بین مشاورین املاک رایج است بدینگونه است که یکی از وراث به نمایندگی از دیگر وراث اقدام به اجاره دادن ملک ورزثه ای می کند اما باید توجه داشت که در چنین مواردی وجود برگ انحصار وراثت و وکالتنامه  از طرف دیگر وراث می بایستی وجود داشته باشد به طور کلی به دو صورت می توان ملک ورثه ای را به اجاره واگذار کرد:

۱- با حضور و به نام همه وراث با برگ انحصار وراثت

۲- به نام وکیل قانونی وراث که عموما یکی از خود وراث است.

 

مبلغ رهن بر چه اساسی تعیین می شود آیا برحسب قیمت ملک است؟

در مبلغ رهن و اجاره به صورتی توافقی بین موجر و مستاجر تعیین می شود و از قانون خواصی پیروی نمی کند عموما آنچه در حال حاضر رایج است نیاز موجر است که میزان و نسبت رهن و اجاره را تعیین می کند.

 

آیا مالک مغازه ای که اجاره کرده ایم می تواند به بهانه تغیر شغل تخلیه مورد اجاره را بخواهد؟

در قراردادهای اجاره محل های دارای حق کسب و پیشه و تجارت در  بند ۷ ماده ۱۴  قانون موجر و مستاجر مصوب سال ۵۶  قانون صراحتا بیان کرده است که هر گاه مورد اجاره برای شغل معینی اجاره داده شده و مستأجر بدون رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد ، مالک می تواند ، تخلیه مورد اجاره را به دلیل تغییر شغل از دادگاه بخواهد . مگر اینکه شغل جدید ، عرفاً مشابه شغل سابق باشد .

 

چگونه می توان ملکی که اجاره داده ایم و مستاجر تخلیه نمی کند را پس بگیریم؟

تخلیه املاک بسته به اینکه مسکونی یا تجاری باشد و بر اساس تاریخ تنظیم قرارداد و همچنین شکل آن ، متفاوت است . اگر قرارداد ملکی تجاری و مشمول قانون سال ۵۶ باشد ، حتماً باید یکی از موجبات تخلیه که در قانون مذکور آمده است تحقق یابد تا امکان تخلیه وجود داشته باشد . در خصوص املاک مسکونی که مشمول قانون سال ۷۶ می باشد ، با انقضاء مدت اجاره و در صورتیکه قرارداد اجاره کتبی باشد و دو شاهد ذیل آنرا امضاء کرده باشند ، بدون نیاز به حکم دادگاه و با اخذ دستور تخلیه از شورای حل اختلاف که بسیار سریع تر از اخذ حکم می باشد می توان نسبت به تخلیه اقدام نمود .

 

تعمیرات ملک استیجاری برعهده موجر است یا مستاجر؟

در ماده ۲۰  قانون موجر و مستاجر مصوب سال ۵۶ بدیگونه بیان شده که تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل‌بنا یا تاسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاههای حرارت‌ مرکزی و تهویه و آسانسور باشد به عهده موجر است و  تعمیرات ‌جزیی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد یا مستاجر خواهد بود به استناد ماده ۲۱  همین قانون رسیدگی به اختلاف بین موجر ومستاجر راجع به‌تعمیرات با دادگاه است

 

آیا بانک می تواند ملک استیجاری را با وجود مستاجر به دلیل بدهی مالک پلمپ کند؟

اجاره مواردی که در رهن بانک باشند بدون تائیدیه بانک امری غیرقانونی است بانک می تواند حسب قرارداد خود با مالک اقدام نماید.

 

آیا انجام معامله صوری(معامله سوری)جرم است؟

معامله صوری(معامله سوری)  به لحاظ اینکه قصد معامله در آن نیست، از لحاظ قانونی و شرعی باطل است ولی صرف انجام معامله صوری(معامله سوری) مادامی که فرد یا افرادی را متضرر ننماید و به قصد ارتکاب جرائمی همچون فرار از دین نباشد جرم محسوب نمی گردد.

 

ساختمانی را به صورت پیش فروش خریداری کرده ایم اما بعد از دو سال متوجه شده ایم که به کسان دیگری هم فروخته شده تکلیف چیست؟

معمولا در معامله معارض اولین خریدار مالک محسوب میگردد و دیگر خریداران می توانند از فروشنده با عناوین کلاهبرداری و فروش مال غیر طرح دعوی نمایند . در این مورد به خصوص شما نیاز است که مدارک و شواهد بررسی گردند و شما نیازمند مشاوره با یک وکیل درخصوص دعوی که میخواهید طرح نمایید هستید.(مشاوران ملکی متبحر را از ما بخواهید)

 

آیا اگر قرارداد فروش یک ملک در برگ های مخصوص بنگاه ها نوشته نشود مشکل قانونی دارد؟

خیر ، نوشتن معاملات در مبایعه نامه ها و اجاره نامه های ویژه مشاورین املاک صرفا برای کامل بودن بندهای قراردادهای مذکور بوده و طرفین معامله می توانند معاملات خود را در برگهای دستنویس یا تایپی نیز ثبت نمایند تنها می بایستی دقت نمایند که شروط و بندهایی که قید میگردد برخلاف قوانین صریح کشور علی الخصوص قوانین جاری مربوط به امور ملکی نباشد.

 

آیا مشاوراملاک می تواند با وجود فسخ توافقی قرارداد توسط طرفین درخواست حق کمیسیون کند؟

طبق ماده ۳۵۲ قانون تجارت در صورتی که معامله به رضایت طرفین یا به واسطه یکی از خیارات قانونی فسخ بشود حق مطالبه دلالی از دلال سلب نمی شود مشروط بر اینکه فسخ معامله مستند به دلال نباشد.

 

کارگاهی را برای کار خیاطی را با قراردادی ۳ساله اجاره کرده ایم آیا کمیسیون بنگاه بیشتر از تعرفه سایت شما خواهد بود؟

خیر ، مدت زمان قرارداد تاثیری در میزان کمیسیون نداشته و همان مبلغ که با استفاده از مبالغ رهن و اجاره برای قراردادهای یک ساله محاسبه میگردد خواهد بود میزان کمیسیونی که می بایستی پرداخت نمایید را می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن ما محاسبه نمایید.

 

فروشندایی واحدهای خود را در فنداسیون و با وام بیست میلیون تومانی فروخته است سود دوران مشارکت بر عهده فروشنده است یا خریدار؟

وقتی ملکی را تحت هر شرایطی واگزار یا فروخته میشود اعم از اینکه مبایعه و یا پیش فروش باشد کلیه منافع حاصله مربوط به خریدار است.

 

آیا اگر مالک یا فروشنده خود مشاور املاک باشد می تواند قرارداد را دردفتر خود تحریر کند؟

به لحاظ قانونی اشکالی نخواهد داشت اما توصیه ما این است برای پیشگیری از وقوع تخلف های احتمالی چنین کاری انجام نگیرد و مشاور املاک یک فرد بی طرف باشد همچنین مشاورین املاک می بایستی در نظر داشته باشند که طبق  ماده ۳۴۶ قانون تجارت درصورتیکه دلال در نفس معامله منتفع یا سهیم باشد باید به طرفینی که این نکته را نمیدانند اطلاع دهد در غیر اینصورت مسئول خسارات احتمالی وارده خواهد بود.

 

 

سخاوت سلیمی

بنیانگذار تیم یک دو سه

کارشناس مسکن ، مشاور حوزه املاک

 

محاسبه حق کمیسیون

 

 

 

 

اشتراک گذاری

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

اختلاف متراژ در پیش فروش

اختلاف متراژ در پیش فروش

اختلاف متراژ در پیش فروش در قسمت سوالات حقوقی و ملکی یک دو سه دوستی از شهر همدان از ما پرسیده اند که :آپارتمانی را که پیش خرید کرده بودم قبل از تکمیل فروختم، حتی کسی که از من خریده بود هم فروخته است! الان موقع سند زدن ۱۵ متر بیشتر از متراژ قید شده در قولنامه شده است ،...

حق کمیسیون بیشتر بگیریم اما چطور؟

حق کمیسیون بیشتر بگیریم اما چطور؟ درشرایطی که کار بر روی بعضی از فایل‌های ملکی بعضا هفته‌ها زمان می‌برد وقتی به حق کمیسیون دو سه میلیونی ختم شود زجرآور هم می‌شود. مشاورین املاک قانونا نمی‌توانند حق کمیسیون بیشتر از نرخنامه بگیرند اما این بدان معنی نیست که هیچ راهی...

نحوه قراداد نویسی املاک موروثی

املاک موروثی و نکات ضروری برای آن اگر مشاور املاک هستید و تصمیم گرفته اید که در این شغل باقی بمانید لازم است دانش قرارداد نویسی خود را افزایش دهید یکی از مواردی که در این خصوص مهم است نکات قرارداد نویسی املاک ورثه ای است . این سه رکن را در کلیپ زیر ببینید!  ...

چه کنم وقتی مستاجر من ادای لئوناردو دی کاپریو را در می آورد؟

چه کنم وقتی مستاجر من ادای لئوناردو دی کاپریو را در می آورد؟

 بدیهی است که همه مستاجرین انسانهای شریف و آبروداری هستند ولی گاه در مواقع بسیار نادری پیش می آید که مستاجری کلا پرداخت اجاره بها را در شمول وظایف خود ندیده …

قابلیت‌های یک دو سه

اگر جزو افرادی هستید که یک دو سه ملک را فقط به خاطر محاسبه حق کمیسیون آن استفاده می کنید نگاهی به کلیپ زیر داشته باشید و با دیگر قابلیت‌ها و خدمات رایگان آن آشنا شوید و از آن استفاده نمایید.     قابلیت‌های یک دو سه: مشاوره های تخصصی با استفاده از اپلیکیشن...